Zde budu postupně v časové posloupnosti uvádět, co jsme na voze (ch) kdy udělali, nad čím jsme si lámali hlavu, co jsme totálně pokonili a jak jsme jezdili…

16.4.2000 jsme vyndali koberce a našli zdravou podlahu. Něco málo jsme vyčistili, zinventovali haraburdí v kufru. Opravili jsme některé drobnosti, které stejně brzy rozebereme, ale alespoň víme, že jsou funkční - spouštění žaluzie chladiče, zavírání kufru.

18.4.2000 proběhla akce na vyklizení garáže, v jejímž závěru se Andula ocitla ve svém novém domově.

25.4.2000 započala demontáž. Renovace karoserie bude první krok. Abychom se dostali k vysypané vodní pumpě, vyndali jsme chladič, přední čelo, hadice.

30.4.2000 jsem v Onomyšli ze Spartaka r.v.1957 získal zánovní stěrače, znak na madlo kufru.

 

2.5.2000 pokračuje demontáž - pření světla, blinkry, dynamo, cívka, klakson, karburátor, kryt převodovky. Motor odpojen ode všech vedení a silentbloků (zbývá oddělit od převodovky). Odpojen hlavní svazek kabelů elektriky, sejmuty stěrače. Odstraněn modrý igelit ze dveří a pod ním nalezeno původní zachovalé čalounění.

10.5.2000 - vyndali jsme motor a urazili přitom jenom olejové čidlo. Hned za ním šla ven převodovka, a před tím také přední nárazníky a gumové těsnění levých dveří.

Až bude náš motor vypadat takhle…

 

 

15.5.2000 - taky Petr získal nějaké součástky - hadičku mezi nádobku s brzdovou kapalinou a trubičkou, kroužek k blinkru, který jsme měli prasklý, lanko k vysouvání pastorku starteru. Mimoto objevil u kolegy znalce Rosola v garáži hromadu všeho možného, co by šlo za úplatu získat (určitě říkal “Dynamo, hadice,těleso vodní pumpy, hromadu zadních světel” a taky ještě říkal spoustu dalšího,co už si nepamatuju.

16.5.00 - připadali jsme si jako zavalení horníci, když jsme nahrubo čistili vnitřek blatníků. Mimoto jsme sundali lišty z předních blatníků, zadní světla, nějakou další bižuterii ze zadní části vozidla, sejmuli výfuk, vyndali topení, které pravděpodobně již drahný čas nemohlo být funkční. Po sejmutí přeních kol se bubny volně otáčely i v rejdu. Poznatek - při použití jiných kol, než která na vůz patří, je jízda krajně obtížná. Po sundání bubnů jsme se bez problémů dostali až k paknám. Prasátka suchá, pakny bude lepší vyměnit.

17.5.00 jsem za stovku nakoupil pár dílů - vodní pumpa vč.lopatek větráku, nějaké brzdové hadičky, víčko převodovky, trn na spojku, olejový filtr (bez vložky), sadu svíček na razdvatrojku, nějakou vidličku a to je snad všecko.

19.5.00 jsme vyrazili do Onomyšle, zkusit pořídit Octavku Super s papirama. Nezdařilo se, cena pro jednání byla 10.000 a přitom oproti Andule to byl vrak. Jen chromy byly lepší. Nicméně v sousedních Křečovicích jsme na půdě servisu mezi hromadama dílů na Oktávku - m.j. nová podlaha, prahy, slušné kapoty, dveře .... našli a zakoupili sadu poklic, kryt zadního světla, mlhovku na díly, funkční topení a těsnění pod sání, úhrnem za 500,-.

22.5.00 pokračovalo rozdělávání brzd v zadních kolech, oba bubny jsou dole. Výfuk leží pod autem na zemi. Odstranil jsem další kusy čalounění. Sundali jsme kapotu kufru - pant, který drží vzpěru, byl ohnutý a kdosi ho srovnal za tepla, jenže do jiného úhlu.

29.5.00 jsme konečně taky něco zrenovovali. Petr vybrousil a natřel plech pod motor a kastlík na baterku. Já jsem odmontoval přístrojovou desku, všechny dráty jsem sice označil, ale kdo to jednou dá dohromady ....

Taky jsme vyndali motorek do stěračů s celým pákovým mechanismem. Levý zadní blatník a pravý přední jsou měněné a to ne zcela vydařeně. Budou se asi muset odrbat až na plech a spoje vykytovat. Navíc v napojení LP blatníku na práh vyrezla díra. Mám z ní těžkou depresi a dvě noci jsem kvůli ní nespal.

Odpoledne jsem v autodílech koupil dvě filcové vložky do filtru a těsnění pod vodní pumpu.

Je strašlivě frustrující, jak je konec renovace v nedohlednu. S rostoucí hromadou dílů, které bude také třeba zrenovovat, také přibývá pochybností, zda se to ještě někdy povede sestavit. Zřejmě opravdu bude třeba brát si domů díl po dílu - třeba klakson, nebo světlo, a postupně přes týden renovovat alespoň nějaké drobnosti, aby to působilo trochu veseleji. Navíc je na internetu taková fůra obrázku z postupů renovace ještě beznadějnějších vraků a již zrenovovaných vozů. Můžeme také někdy dojít do takového stádia dokonalosti ?

Příští týden by měla dorazit z Blatné zásilka náhradních součástí zdarma. Jsme oba zvědaví, co v ní bude. Dále nás stále čeká návštěva páně Rosolovy garáže a výběr zánovních součástek. Pantáta je ochoten rozdělit se o výtěžek z prodeje jakéhosi péráka, který mu skončil v kovošrotu. Budu se na něho muset podívat. Bylo by trochu peněz na lak....

Přes týden Richard poopravil pant do kufru.

6.6.00 - už je červen, přesně dva měsíce, co Andulu máme. Za tu dobu se opravdu změnila k nepoznání. Dnes jsme povolili rám od karoserie - ještě visí na dvou šroubech na střední příčce, na volantu, ruční brzdě a nožní brzdě. Pak už bude kastle volná. Odstranil jsem vzadu a na tunelu čalounění, odrbal zbytky gumy kolem kufru - na podlaze jsem našel dvě další dírky. Vyndali jsme zkušebně první okno - levé boční, aby se mohlo začít s odstraňováním čalounění stropu. Po odmontování vnitřního osvětlení, clon, zrcátka a věšáčků byl vidět rozdíl v čistotě čalounění v původním stavu a zadělaného zbytku. Petr vpředu odmontoval nosník nárazníku, odrbal jej a natřel. Také očistil perchlorem části karoserie v motorovém prostoru. Odmontoval výrobní štítky. Také odrbal a natřel základovkou krytku z kufru nad zadní nápravou. I tam jsem odstranil čalounění. Čím dál tím víc je z toho holý plech.

Odstrojený rám bychom rádi dali opískovat. To znamená shodit pak taky obě nápravy, Části přední stejně bude nutno rozhodit, aby se daly vymezit všechny vůle v čepech a zrenovovat všechny ty páky a tyče. Petr možná získá katalog náhradních součástí, který by nám byl významným vodítkem pro případnou pozdější kompletaci.

 

7.6.00 - 9.7.00 Nějak jsem ztratil kontinuitu. Během téhle doby jsem řešil různé problémy závažnější povahy - koupě domu - , služebně se objevil v Rakousku, začaly dovolené, ubylo času. Také je v tomto čase nejasný další osud garáže na Spořilově. Ale během téhle doby jsme se přeci jen párkrát sešli a něco málo podělali. Co se Anduly týče, definitivně jsme odpojili rám od karoserie. Zbylé dva šrouby v kabině jsem uvolnil, pravda je , že jeden z nich jsem utrhl, řízení jsme rozpojili a odpojil jsem ruční brzdu. Zkušebně jsme kastli zdvihali, šlo to docela dobře. Čtyři chlapi jí odnesou kamkoliv.

Motor i převodovku jsme umyli perchlorem. Jak říká Petr - perchlor je dobrej kámoš a pomáhá proti mastnotě víc než benzín. Konečně zase něco povznášejícího, když se z těch olejových koulí vyklubaly relativně pěkné součásti.

18.7.00 S tím odpojením kastle od rámu jsem to nějak urychlil - samozřejmě jsme minule neodpojili nožní brzdu - to jsme provedli až teď. Vyndal jsem větrací okénka z předních dveří, kryty klik, zámek dveří. Malounko jsme odmašťovali na přední nápravě. Už jen nastřádat na ten lak. No snad přes zimu.

1.8.00 se opět něco malounko dělo. Pořídil jsem na inzerát 5 ks ojetých gum 5,50 x 15 (pro Andulu), 1 ks 5,90 x 15 (pro Bedřicha). Těžko hledat 2 ks v jednom dezénu. Snad to půjde srovnat protektorem. Protektory jsou ale dost velký problém, je otázka, zda v celé ČR vůbec existuje nějaká forma. K těmhle věcem jsem ještě navrch přibral tlumič výfuku a kus trubky s přírubou (pro případ, že bychom vařili výfuk na Bedřicha ), 4 ks krytů zadních světel na Bedřicha, víčko rozdělovače se všemi kabely (Andula i Bedřich), perko a gumičku do reflektoru a dva kousky úplně nových silentbloků pod motor. Za to všechno jsem zaplatil 200,- Kč. Pán taky prodával Octávku z r.60, měla žebro na masce a vypadala echt originál ( chyběly lišty na prazích, oranžové blinkry místo bílých, přední světla už s homologací. Stálo to na gumách 5,50 x 15, bylo to odhlášené a totál shnilé. Skrz podlahu bylo vidět, skrzevá blatníky taky. Už to bylo prodané, prý to koupili nějací maníci z profesionální renovační dílny. Takže octávky opravdu asi půjdou do kursu, když už se profíci na ně začínají vrhat, a dokonce i na takové vraky.

Vše jsem složil v garáži, opět nešel proud. Otázka garáže se stává opravdu aktuální. V tuto chvíli mám dvě nabídky, jedna je na Jezerce, proud by tam šel přihlásit, za 1000,- měsíčně, ovšem platba na rok dopředu anebo Dobrovíz ( je to u Ruzyně ), u rodinného domku, za 600,- měsíčně. Asi bude třeba to do konce měsíce rozlousknout.

Poslední nabídka je v Klánovicích, taky v rodinném domku, za 1000,- měs. Vypadá to asi nejlépe - žádná platba na rok dopředu, je to blízko, proud tam je, paní je stále doma.

10.8.00 Zastavil jsem se cestou z práce u Bedřicha. Měl jsem nějaké jednání v Praze a už se mi nechtělo vracet na letiště, takže jsem věnoval Bedřichovi skoro dvě a půl hodiny. Vyměnil jsem výfuk, ten z Anduly ale taky není nic moc. Těsnění jsem použil původní, celé to včetně dolování výfuku zpod Anduly zabralo asi čtyřicet minut. A pak to přišlo. Vyndal jsem čistič vzduchu (jako abych ho vyčistil a stříknul olejem ) a ten byl uvnitř silně zrezivělý a rozpadal se. Čistič jsem i s těsněním použil z Anduly, přitom jsem Bedřichovi vrazil do kufru všechna topení a motorky do stěračů, co se v garáži povalovaly. Z vlastního sání jsem vysypal rez, trochu ho vevnitř odrbal smirkem a stříknul olejem. Zatím to ještě šlo....

Sundal jsem víko motoru a civěl na vahadla ventilů, kozlíky, pružiny a všechny ty nesmysly bohatě vyvedené v kaši olej + rez. Bylo mi do pláče. Začal jsem tedy s resuscitací hlavy motoru. Nejdříve jsem očistil vnitřek víka motoru a z odvzdušnění jsem vyšťoural hromadu rzi. Pak jsem odmontoval čep vahadel a uložil ho do kufru. To bude prča čištění ! Rozborka na elementy, sborka. Všechny matky jsem naložil do benzínu. Plechovka zůstala pod kapotou, snad to nebouchne. Vydoloval jsem z toho dále vodící desku rozvodových tyček a tyčky. Bohužel se mi je povedlo všechny zamíchat, ale jak říká Petr, ve srovnání s tím sajrajtem je to to nejmenší. Pokračováním bude očistit hlavu, ale snad to půjde. Pár minut jsem ještě věnoval úklidu a už jsem frčel, aby to doma vypadalo, jako že jdu normálně z práce.

16.8.00 - Po odmlce jsem zase chvíli total na Bedřichovi. Chudák Andula. Na ní už dost dlouho žádná změna neproběhla. Bedřicha jsem zespodu odrbal kartáčem. Pod kabinou to bylo docela obstojné, jenom povrchová rez, ale pod kufrem se mi auto začalo sypat pod rukama. Nemusím snad rozvádět, že jsem pak nijak netlačil. Co s tím ? Vařit asi ne, to by se za čas stejně rozpadlo, a navíc by bylo nutné dělat lak. Snad to půjde vykytovat nějakým Plastizolem, nebo něčím podobným.

Pak jsem spodek odmastil benzínem a natřel Hammeritem - základním nátěrem. Na pravé straně jsem udělal celý spodek kabiny, na levé tak půlku, než barva došla. Víko kufru jsem se pokusil rozleštit leštěnkou na staré laky, vypadá to docela dobře.

17.8.00 Teď jsem u aut nějak často. Dotřel jsem zbytek spodku pod kabinou a pod kufrem. Vyšlo to na dvě plechovky první vrstva. Pro druhou vrstvu nátěru by to chtělo další dvě plechovky. Navíc jsem to dělal po čtyřech pivech a moc mi to nešlo. Víc barvy mi možná skončilo v rukavicích, na rukách a ve vlasech. Dále jsem očistil hlavu od rzi a čep vahadel a celé to sestavil. Těsnění pod víko si budu muset půjčit z Anduly, abych ten hořejšek motoru mohl kompletně sestavit a začal se zabývat dalšími věcmi.

Karburátor taky vypadá trošku zašle. Zítra bych se možná mohl zase zastavit a příští týden už dorazí Petr, tak nás zase bude víc.

V mezidobí se mj. pokouším získat papíry k Bedřichovi. Znovu vyšel inzerát na již výše zmiňovaného Supra z r.63 za 1999,- Kč. S ohledem na to, že jsme ochotni do papírů vrazit maximálně dva tisíce, jsem to zkusil, ovšem auto již bylo prodané. Petr už se těšil, jak bude do sklepa strkat použitelné části - motor, skla, a takhle mu z toho sešlo.

Zkusil jsem cinknout na jiné papíry - psali, že je to Oktávka z r.65 (to už se ale přeci nevyráběly) a že je rezatá. Zavolal jsem - pán si nestyděl říct o osm tisíc. Asi budeme hledat dál.

18.8.00 Zase jsem byl za Bedřichem. Sestavil jsem víko motoru - těsnění jsem si půjčil z Anduly. Čep vahadel jsem prolil motorovým olejem. Nasadil jsem čistič vzduchu, vyměnil svíčky. Bedřich dostal Boschky, původní Pal Super 14-7 jsem uschoval pro Andulu. Doplnil jsem vazelínu do vodní pumpy, nakapal olej do trubice spojkového ložiska, do sloupku řazení, na filc pod palcem v rozdělovači. Silentbloky držící chladič jsou již drobet vyběhané a zřejmě čas od času břinkne vrtule větráku o lamely chladiče. Povolil jsem dva šrouby motorku stěračů, třetí zaboha nejde ven. Motorek z Anduly jsem očistil, rozebral, doplnil vazelínu a pěkně chodí. Taky jsem rozebral dvě topení - z Anduly a náhradní. Kryt z Anduly je nepoužitelný - rezatý se rozpadá, radiátor asi bude prasklý, motorek ventilátoru je absolutně zarezlý - stator přirezl k rotoru. Druhé topení vypadá lépe - radiátor asi neteče, kryt se nerozpadá - po opískování a natření kladívkovou barvou by byl jako nový - a motorek hezky potichu běhá.

Petr už se ozval, co nevidět se u aut sejdeme zase oba.

21.8.00 Dneska jsme se s Petrem zase jednou potkali u našich aut. Petr získal za cenu 400,- Kč další součástky : jeden nový práh, několik lišt (asi z různých vozů ), další funkční topení, funkční radiátor, cívku, silentbloky, gumičky do prasátek, gufera, manžetu na zadní polonápravu, pěkné botky na nárazníky, plynový pedál, membránu do pumpy, kostřící pásek, olejové víčko do motoru, budík teploměru, různé průchodky, pružiny. Taky poprvé viděl, co jsem zatím sehnal já. Nad Bedřichem jsme chvíli spekulovali, co vůbec s ním. No dneska bychom asi zkusili vyndat motorek z topení, vyměnit olej a NATOČIT TO. Jsem zvědav.

22.8.00 Dnešek byl pro nás černým dnem. Ale začal dobře. Petr koupil baterku, zapojil a kochal se funkčním příslušenstvím. Dolil benzín, vyměnil olej. Vyměnili jsme motorek od stěračů a spálili přitom pojistku. Nicméně motorek z druhého auta funguje. Motorek do topení čas od času taky běží docela dobře. Kontrolka na mazání asi nesvítí (nebo jestli je to na dobíjení ?). Ostřikovač se taky rozběhal.

A pak to začalo. Nenaskočila. Sundali jsme víko, a ona tyčka do rohlíku. Zřejmě jsem jí nenasadil úplně jak má být, asi zůstala viset na nějakém sajrajtu, při pohybu nahoru se ohnula a ventil zůstal trvale otevřen, komprese tedy 0. Dali jsme tam tyčku z Anduly. Čep vahadel taky nešel sundat, asi dva svorníky byly ohnuté. Dali jsme tam svorníky z Anduly. Zase se nic nedělo. Vyměnili jsme všechny tyčky z Anduly. Taky jsme zjistili, že jedna kléma je prasklá. Dali jsme tam celé vahadlové ústrojí z Anduly. A stejně to nechytlo. Povrtali jsme se v karbeci, do plovákové komory benzín dojde, do válců ne, svíčky jsou suché. Takže zbývá vyčistit trysky v karburátoru a poštelovat ventilovou vůli. A pak když to nechytne, tak pánbůh s tím strojem. Motor z chudáka Anduly už je pěkně vybrakovaný !

Pár dnů jsem byl na dovolené, a Petr se k autům nedostal. Od Libora z Opavy jsem získal parabolu s obroučkou, parabola je asymetrická, bez mezinárodní homologace - takže do Anduly. Obroučka je asi nejlepší z těch, co máme, ale taky za moc nestojí. Byl jsem se podívat u Petra Juřeny v Ostravě, měl tam spoustu věcí, co mu do Sedanů ani do MBX pasovat nebudou, ale za to by přesně pasovaly na Octavii. Ale nerozdělí se. Namátkou jmenuji : zadní světla na Andulu a Bedřicha, osvětlení SPZ z chromovny, nové mlhovky.

Začali jsme tedy motor odpojovat - přední maska a chladič ven, odpojit hadice, dynamo, kostření, sundat sání, vyměnili jsme silentbloky na chladiči, když tu se objevil Richard a zeptal se, proč si nepoštelujeme ventilovou vůli. Pokrčili jsme rameny, tak nám ji nahrubo našteloval. Zapojili jsme dynamo, kostření a ejhle...., chytlo to hned. Tak jsme to zase sestavili, Motex pásky zaměnili šroubovacími, nalili vodu a všichni jsme si pojezdili po zahradě sem a tam. Krása. Konečně trochu uspokojení, že něco funguje.

10.9.00 - zase jsme se k autům dostali jednou v neděli. Malý Jirka se totiž hrozně moc chtěl zúčastnit a tak jsme dostali svolení strávit na Spořilově odpoledne. Jirka je zatím do všeho moc hrr a brzy má všechno hotové, samozřejmě v odpovídající kvalitě. Ale celý vůz jsme vyluxovali, včetně pavučin, okna jsou jakž takž umytá, částečně je vyčištěné čalounění ( jde to pomalu ). Z estetických věcí zbývá dodělat čalounění, konečně udělat lak a chromy. Petr se zastavil jen na chvilku, bylo mu dost zle. Chladič dostal sponu a Petr ještě upravil nastavení volnoběhu, já jsem doladil ventilovou vůli ( Jirka protáčel klikou motorem ), a dotáhl jsem zbývající dvě matky čelní masky. Petr taky sehnal další drobnosti - podložky do světel, porcelánové pojistky, kruhové konektory, koncovky zapalovacích kabelů. Ten elektrikář prý má taky poslední dvě nová kapková zadní světla na Octavii, ale chce 223,- Kč za ks.

A pak přišla chvíle, na kterou se Jirka moc těšil. Sedl si na sedačku spolujezdce. Nastartoval jsem, dal zpětný chod a na dvakrát vycouval ze zahrady. Rozjezdy jsou zatím pěkně divoké (přískokem vpřed). Uličkou jedeme za dvě, vůz se chová normálně. Na konci uličky točíme doleva frčíme za dvě ulicí. Teď pozor - poprvé v životě dávám v Octavii za TŘI. Trochu se to asi uchlastává, motor se dusí. Ubírám plyn, přeřazuji zpět na dvě a málo plynu. Zase jedeme bez problémů. Motor je jednak studený a taky jsem si nevšiml, jestli je sytič úplně zastrčen. Zřejmě směs je příliš bohatá. Ale zpět na Spořilov. Míjíme s Peugeotem 405, točíme doleva, hned zase doleva a jsme zpátky v uličce. Nadvakrát zajíždíme do zahrady. Moje dosud nejdelší souvislá jízda s Octávií končí. Otvírám kapotu, zdá se, že těsnění pod výfukem trochu ufukuje. Příště to zkusíme dotáhnout. Ale to už je Jirka uspokojen a vracíme se domů.

Zhruba takhle je z Bedřicha vidět.. Strohá krása kontrolních přístrojů….

19.9.00 dnes se dělo kolem všech aut. Takže podle abecedy :

Andula - Petr se opět sešel s p. Hliněnským. Ze schůzky si odnesl Anduly velký techničák (až do něj nahlédnu, tak tady taky uvedu další důležité údaje - prozatím jenom to, že má ve velkém TP postupně dva majitele ) a co je snad ještě důležitější - Andula byla předmětem dědického řízení, bylo o ní rozhodováno, byla zděděna - takže hurá do akce převod !

Bedřich - Dostal včera lepší obroučku alespoň jednoho světla, byla to z Liborova Tatranu. Dotáhl jsem výfuk a zkontroloval vložku olejového čističe. Žádná rez z rozpadlého vzduchového filtru se tam neusazovala, takže by to mohlo být relativně v pořádku. Ošetřil jsem gumy oken, kufru, kapoty a přední gumové koberečky. Kvůli šeru jsem efekt viděl jenom na koberečkách (mohl jsem si je vzít do garáže ) - vypadaly jako nové.

Dále jsem zbytkem leštěnky na staré laky doleštil zadní kapotu, vyleštil zadní čelo, přední čelo, levý přední blatník a asi 3/4 kapoty. Auto vypadá skoro jako nové (alespoň na těch vyleštěných místech ).

Cyril - započala jeho pozvolná destrukce. Vymontoval jsem : pro Andulu : zachovalé osvětlení SPZ, panty víka kufru, jeden rámeček předního světla (druhý zatím nepovolil ), do toho jsem potom zasadil parabolu z Tatrana bez E - homologace ( máme parádní světlo ),

pro Bedřicha : víčko nádrže, odrazky, lišty na přední blatníky,

do zásoby : karburátor, sání, žárovky a pojistky z kufru, obroučky na přední blinkry

na vyhození : zadní nárazník

na prodej : přední blinkry, nápis Octavia dozadu,

a vytahal jsem kupu náhradních dílů - spojovací tyč řízení, náboj př. kola, nějaké kusy brzd včetně nýtovaného obložení, dálkový teploměr, startovací kliku a tak.

26.9.00 jsme pořídili za litr fernetu v Kostelci nad Labem zase pěknou hromádku ND. Už asi nemá smysl všechno vyjmenovávat, garáž se nám slušně plní. Při návratu jsme zkusili do Cyrila posadit baterku - nesvítily brzdovky, vnitřní osvětlení, osvětlení přístrojů, nefoukal ventilátor, nestíraly stěrače. Vlastně fungovala jenom koncová světla, blinkry, zbývající přední světlo, kontrolky a startér startoval.

Koukám, zase pár týdnů okno. Takže co jsme mezitím provedli :

Odmontovali jsme druhou přední obroučku z Cyrila, vyndali jsme hlavu, chladič, startér, převodovku, spojku, rychloměr, koberečky. Sundali jsme kola s použitelným obutím 5,90 x 15 a postavili Cyrila na ta nepůvodní kola, na kterých jsme dovezli Andulu. Zase nastaly ty problémy s plným levým rejdem, kdy čep drhne o disk a přední pravé kolo se kousne a je třeba vyvinout dvakrát větší sílu na tlačení. Zbývá interiér, který si snad někdo vezme a pak vyndat okna, a levé dveře. Začali jsme připravovat nové dveře pro Bedřicha - potřebují klempíře a lakýrníka, staré dveře z Cyrila se budou hodit, abychom mohli dostrojit v garáži vnitřek a jenom přehodit kus za kus. Brzy se odveze torzo Cyrila do šrotu.

Včera, 24.10.00 nastala velká změna v existenci Bedřicha, vyzkoušel si nové SPZ a hezky mu sluší. Když už byly na voze, vytlačili jsme Cyrila ze zahrady, nahodili Bedřicha ( s problémy - padá benzín, bude třeba zkusit vyměnit membránu benzínového čerpadla) a vyrazili. Nejdříve jsem jel já. Kroužili jsem neustále dokola kolem aleje nahoře na Spořilově. Jedna - dva - dušení studeného motoru - sytič - stále dva - už se jede - blinkr, otočka a zpátky. Potkali jsme i pár ostatních účastníků silničního provozu - vozidel - s těmi to bylo v pohodě, vždyť jsme byli vybaveni SPZ, tudíž jsme byli rovnocennými partnery, - chodců - těm bylo naprosto a srdečně jedno, jaký že to automobil je právě míjí.

Motor se po letech zahřál na celých 80o C a problémy s dušením ustaly. Bedřich šel za plynem, nechal si líbit i trojku, takže scénář se změnil : jedna - dva - tři - blinkr, otočka a zpátky. Samozřejmě to nebylo až tak jednoduché - každý záběr spojky byl doprovázen mohutným trháním. Vystřídali jsme se a poprvé jsem si to zažil taky jako spolujezdec - operátor dvířek kastlíku v palubce ( neustále se otevíraly ). A to jsem měl pracovní náplň poněkud zjednodušenou, neboť Petr byl jako “studený” spolujezdec (tzn. spolujezdec při jízdě se studeným motorem) operátorem sytiče.

Největší dojem v nás obou vyvolával tlak, kterým na nás působily dveře, a lehký mlžný opar, který jsme svým dechem vyvolávali na předním okně, které v našem automobilu je jen několik milimetrů před obličejem. Až poté, co jsme automobil zaparkovali zpět na zahradě, napadlo nás, že by možná bylo účinné otevřít klapky nasávání a ofuku oken. No příště. Jízdu jsme zakončili vypuštěním vody z chladicí soustavy.

Pokusy o garáž selhaly na cenách - zaplatit 750 - 1000 Kč měsíčně nám bylo líto, zvítězila varianta plachta + cihly. Plachtu koupíme, až se seběhnou nějaké peníze.

 

Teď je zase ze mne vzorný kronikář....

30.10.2000 jsem se zastavil na cca 20 min. u Cyrila, vyndal jsem z něho lampičku vnitřního osvětlení a odmontoval jsem čalounění z levých dveří.

31.10.2000 jsme konečně doodstrojili červené dveře, doodvrtali z nich poslední šrouby a jsou připraveny k převozu do dílny na opravu. Taky jsme malounko začali dávat dohromady motor pro Andulu. Dostal čep vahadel z Cyrila, půlku benzinové pumpy z Cyrila, odtamtud taky mezikus pod palivovou pumpu. Těsnění pod palivovou pumpu jsme měli bohužel jenom jedno, tak to zůstalo k dodělání. Petr zrenovoval vodní pumpu z Cyrila, zbývá snad už jen natřít vrtuli větráku. Je ten kus celý jako nový, jenže nám scházel malý pitomý gumový kroužek mezi motor a těleso pumpy. Ale už se začíná klubat motor. Vyměnili jsme lamelu spojky a celou spojku zbavili azbestového prachu. Doděláme palivovou a vodní pumpu a přijde na řadu sundání olejové vany, vyčištění a výměna těsnění.

Možná v sobotu doodstrojíme Cyrila a bude připraven ke své poslední cestě.

Jo, potěšující byl také nález jednoho olejového čidla s kulatým konektorem.

1.11.2000 - to koukám, kolik tu zase trávíme času. Nezávisle na sobě jsme s Petrem vyrazili a zakoupili různá těsnění a pásky. A když už jsme koupili díly, bylo je třeba hodit do garáže. A když už jsme je dovezli do garáže, bylo dobré něco hned správně umístit. A když už jsme tam nová těsnění umisťovali oba a bylo ještě denní světlo, tak to odskákal i Cyril. Bedřich měl zvednutou kapotu a sloužil jako muster pro kompletaci motoru Anduly.

Takže motor Anduly přišel o paroží a dostal nové těsnění výfuku a sání. I gumový mezikus mezi motor a těleso vodní pumpy již máme, takže těleso pumpy již sedí na motoru, včetně nové hadice mezi pumpou a motorem, palivová pumpa již je také zpět, a i gumová hadice k chladiči.

A jak to odnesl Cyril ? Okna + sedadla + tapecírungy dveří, boků, zadní plato, + nádrž + kličky + spínače + nějaké gumy a profily do oken jsou v garáži a Cyril už může do šrotu... Chudák.

Dilema - v sobotu je poslední letošní burza dílů v Chotusicích a současně je možno v Mníšku p. Brdy se podívat na STW 1201, kompletní s rezatou podlahou a s hromadou ND na STW i na Octávii v úhrnné ceně 1000,- Kč.

4.11.2000 Den začal prohlídkou výše zmíněného STW. Ve skutečnosti nešlo o 1201 z r.60, ale o 1200 STW z r.1956. Každopádně šlo o vrak v totálním rozpadu - jediný plech nebyl zdravý. Takže ho určitě brát nebudeme. Poté jsme se stavili na burze v Chotusicích a nakupovali ND. První díl, který jsme koupili, bylo chromované pádlo na Octávku za 300,-. Uvnitř areálu se to samé dalo pořídit i za 1000,-. Celé přední čelo potřebujeme pro Andulu. Jinak se dala sehnat na jednu stranu ohromná veteš, rezaté staré krámy, co se někomu povalovaly po kůlnách a garážích, jednak nepoužité díly - blatníky, dveře a také úplně nové díly - a to nás potěšilo nejvíc - zejména gumové - průchodky, těsnění ( hned jsme pár průchodek koupili, k tomu gumu do kufru ), pneumatiky 5,50 x 15 i 5,90 x 15, pak tyky světla přední i zadní. Už si myslím, že Andulu sestavíme jako novou, je to jen a jen otázka peněz. Taky když jsme viděli ten šrot, uvědomili jsme si, co věcí vyhazujeme s Cyrilem a co by se ještě mohlo objevit na burze (ovšem koupil - li by to někdo ). Takže ještě asi něco vymontujeme.

6.11.2000 Petr dneska konečně převedl Bedřicha a uložil SPZ do depozitu. Takže na jaře technická a hurá do provozu. Taky dneska písmomalířům na renovaci SPZ na Andulu. Cena 200,-Kč za kus.

Ladné křivky mladoboleslavského automobilu jsou nezaměnitelné….

 

 

7.11. 2000 jsme zase strávili večer v garáži. Vyndali jsme motor z Cyrila, vypustili z něho olej a sundali olejovou vanu. Zbytek motoru šel k součástkám “do šmelcu”. Olej jsme vypustili i z motoru Anduly a i z něho jsme sundali olejovou vanu. Obě vany jsou uprostřed svařované, z Anduly je navíc v rohu nabouraná. Motor pro Andulu tedy dostal úplně novou vanu i těsnění (z 1203). Petr navíc rozhýbal kohout topení a osadil s ním vodní pumpu. I šroubení pro dálkový teploměr je na svém místě. Sundali jsme z motoru i rozdělovač, aby bylo motor co nejlépe očistit a i rozdělovač aby mohl projít renovací.

14.11.2000 jsme vypustili – byl jsem služebně v Turecku.

19.11.2000 mimořádně v neděli. Motor z Anduly se dočkal proplachovacího oleje a je stažen originál Motex páskami. Petr si pohrál se sacím a výfukovým potrubím a připravil ho na opískování. Motorem taky pořádně protočil, aby se olej dostal všude. Očistil svíčky. Bedřich dostal olejové čidlo z Cyrila a funguje ! Funguje i nové čidlo do Anduly. Upravil jsem Bedřichovi roletku před chladičem, aby byla funkční. Je však opačně nasazena po výměně silentbloků chladiče. Petr Bedřichovi utrhl přimrzlou gumu v kufru, budeme tam muset na jaře dát zkrátka novou, připravenou pro Andulu a Andule koupíme další. Otevírající se kryt přihrádky v přístrojové desce bude problém opravit. Vzal jsem taky drátěnkou chladič a tváří se teď krásně nově.

Koncem listopadu jsme vytáhli na laně Cyrila ze zahrady a zavolali drapák Kovošrotu. Pár dílů si ještě odmontovali spřátelení veteránisté Ondra Láska a GenLaudon. Budiž Cyrilovi huť měkká !

 Přes zimu nám práce moc nejde. Postupně odstrojujeme a odstrojujeme, taky lyžujeme, máme Vánoce….

23.1.2001 jsem si půjčil digitální foťák, takže se fotilo a fotilo. Přináším pár obrázků z průběhu renovace.

MOTOR

KASTLE

Únor 2001 – Času je pořád málo. V bazaru U křížku jsme sehnali nějaké nové gumy a nové blinkry. Andula je již zcela odstrojena. Tapecírung ze stropu byl sejmut, dveře vysazeny, okna vyjmuta. Nezbývá než šetřit na lak. 

 27.2.2001 jsme Andulu sundali z heverů a postavili zpátky na kola. Jak to půjde, vystrčíme ji ven pod plachtu a dovnitř půjde Bedřich, abychom ho mohli připravit na jaro.

3.3.2001 jsem se vypravil na burzu do Chotusic. To množství nových krásných dílů i jejich cena mě vždy dovádí k zoufalství. Zakoupil jsem roh zadního nárazníku, dvě zadní světla na Velorex – až na kryt jsou stejná s Oktávkou 59/60 a co bylo nejdůležitější – přední masku s mřížkou na model 59/60. Hned jsem ji v garáži pověsil na Andulu na správné místo. Dá nám trochu práce to s Andulou spasovat a napasovat k tomu pádlo. Taky je dost zašlá, dá dost práce mřížku vyčistit. Takže do kompletnosti už chybí jen znak na pádlo. Taky jsem z katalogu zjistil, že od 17.série (Bedřich) se už nemontovaly podprahové lišty na zadní blatníky a mřížky na nasávání vzduchu – takže další věci, které již není třeba do Bedřicha shánět. Bedřichovi už do kompletnosti chybí jen ty podprahové lišty.

6.3.2001 proběhla akce Kulový blesk. Nejdříve jsme srovnali krámy na zahradě, aby bylo možno “oživit” Bedřicha, natočit ho a popojet s ním po zahradě dozadu. Poté proběhl úklid garáže a vytlačili jsme Andulu na zahradu a přikryli ji plachtou. Ve velkém finále dojel Bedřich do garáže a započali jsme s jeho přípravou na roll out. Byla zatřena orezlá místa. Započala kontrola brzd – levé přední je O.K. S pokračováním bude problém – zřejmě se nebudu moci nějaký čas dostavit do garáže.

13.3.2001 – jsem s Ivuškou sám doma a dělám tedy otce v domácnosti. Takže hybaj domů z práce, žádná garáž. Stavil jsem se tam jen na chvilku, Petr tam byl déle a nenahlásil, co udělal. Společně jsme opatřili kufr novým těsněním a znovu nasadili víko kufru.

20.3.2001 – dneska začalo jaro. Bedřichovy nové dveře a víčko nádrže odjely k lakýrníkovi. Vyměnili jsme gumičky v prasátkách u pravého předního kola, očistili všechny bubny a pakny. Petr vyměnil prorezlý roh zadního nárazníku za lepší. Roh a pěst natřel zevnitř Hammeritem. Také natřel podlahu kufru Hammeritem. Já jsem vyndal topení a vyměnil jeho motor. Běhá, ale jedna vrtule ještě dře. Je to šílená práce vyladit chod obou vrtulek tak, aby to nikde nedrhlo. Další závada, která byla objevena, je prodřená brzdová hadice k levému přednímu kolu.

21.3.2001 – od kolegy Rosola získal Petr obě přední brzdové hadice nepoužité a zdarma.

11.4.2001 – konečně jsme se zase sešli u vozů. V úvodu se mi dostalo cti zašoférovat si Ondrovo auto. A pak jsme pracovali.Povedlo se mi doladit topení a namontovat zpět do Bedřicha. To bylo poslední, co se povedlo úspěšně. Při mém pokusu vymontovat brzdovou hadici jsem ukroutil brzdovou trubičku. Novou jsme neměli a tak jsme se jali opravovat chlazení. Odněkud teklo. Po několikerém vyjmutí a zpětné montáži chladiče jsme zjistili, že tento teče mezi lamelami. Ještě, že jsme měli další chladič, napadlo nás. Ovšem ouha, starší typy měly chladič užší. Takže hotovo. Nicméně, Míla Hakr přislíbil jiný chladič a názornou ukázku domácí výroby trubiček, tak se snad ještě vše v dobré obrátí.

18.4.2001 – mimořádně jsme se sešli ve středu. Nejdříve jsme se zastavili u Míly Hakra, kde jsem jednak měl možnost ozkoušet Tomášovu Oktávku 1500, dostali jsme starší chladič a v neposlední řadě nám Míla předvedl výrobu brzdových trubiček. Za ohromného přispění Tomáše jsme potom novou trubičku implementovali do Bedřicha, napasovali tam starý chladič z Cyrila (úzký), nalili vodu, poladili ventilovou vůli a vyzkoušeli orchestr. Krásně chytá a běží. Taky jsme odstranili vypínač baterie.

19.4.2001 čas na nás tlačí. Dnes jsem podepsal pronájem garáže na Roztylech a Petr dovezl pro Bedřicha nastříkané dveře. A víčko nádrže. Víčko nádrže jsme ihned vyměnili, v další chvilce jsme ještě vyndali staré dveře, nasadili nové (budou ještě třeba doladit) a začali jsme s přestrojováním. Bedřich dostal novou gumu pod kliku, mechanismus kliky už má vyměněn, na svém místě je omezovač, okno už leží, zatím nezasazeno, v nových dveřích.

 26.4.2001 Petr stěhoval u rodičů, začal jsem sám, později se zastavil Míla Hakr, po něm Tomáš, který opět nadělal spoustu práce a na chvíli se zastavil Ondra L. Petr dorazil kolem jedenácté. Přestrojil jsem dveře, sametka okna volá po výměně. Průšvih je, že chybí kus plechu, stahující dveře. Teď se dveře rozevírají a poteče do nich. Dveře už zbývá jen doladit v pantech a navrtat pár děr do dveří, aby šlo připevnit gumu dveří. Nasadit čalounění a kličky a je hotovo. Tomáš poladil pakny na všech kolech, propláchl brzdový systém, a s novou brzdovkou (červenou) odvzdušnil brzdy. Také opravil nevracející se prasátko zadního kola. Petr po svém příchodu nasadil kola a postavil Bedřicha zpět na zem. Také vyměnil palivovou hadičku. Práci jsem skončil osazením a zapojením mlhovky. Plastová mlhovka působí na autě hrozným dojmem.

2.5.2001 Je to zase jako na vodě. Pesimismus střídá optimismus. Přes všechny pokusy se dveře nedají doladit. Někde tam jedou milimetry. Dveře jsme měnili proto, že po nehodě byly ne zcela dobře opraveny, ale vypadá to, že se hnul zřejmě i práh nebo i sloupek a dveře teď nepasují, jak by měly. Při letmé obhlídce jsme navíc zjistili, že teče brzdová kapalina z levého předního kola. Petr vyměnil gumičky a vše jsme odvzdušnili, tak se uvidí příště.

9.5.2001 S pomocí Ondry L. jsme oddělili kastli Anduly od šasi. Na poslední chvíli jsem ještě rozpojil palivové potrubí. Kastle skončila na plaťáku a na tom dojela do Sázavy, kde pozvolna proběhne její vykytování a nastříkání.

15.5.2001 Čas velkých činů pokračuje. Do vypůjčeného LT jsme nacpali veškeré díly z garáže. Auto bylo prakticky plné. Díly jsme vyložili u Richarda v Ploskově. Nejdříve jsme ovšem museli vykydat letitý hnůj z chlívků. Tři chlívky jsme prakticky úplně naplnili, sedadla a čalounění skončily na půdě. Na Ploskově se nedá počítat s nějakou prací a postupem renovace. Domů jsem se vrátil ve dvě ráno.

16.5.2001 Další velký den. Bedřich má SPZ z depozitu, je už zcela naroubován do papírů z Cyrila a má čerstvou technickou a emise. Vyjeli jsme s Bedřichem z garáže a uskutečnili první výlet v délce asi 50 km. Dofoukli jsme pryže, dolili benzín a vyrazili po staré Benešovské do Kamenice. Tam jsem řídil já. Motor držel 80 stupňů, občas ručička skočila na 90. To asi zavinila dečka, která se po amputaci části silonové struny odmítá celá stočit. Horší závadou bylo problikávání a svícení kontrolky mazání. Cestou zpět, kdy řídil Petr, jsme olej pro jistotu překontrolovali, ale hladina oleje byla O.K. Nejhorší závadou je cukání spojky při rozjezdu. Každý rozjezd je horší než v Autoškole. Motor jde chvílemi nepravidelně, snad to bude předstihem. Řazení trojky z dvojky je občas problematické a při zabrzdění táhne auto doleva. Jinak je řízení stroje samozřejmě nezvyk. Do zatáček je třeba pomalu a opatrně a ani po rovině není dosahovaná rychlost nejvyšší povolená.

20.5.2001 Uskutečnili jsme převoz Bedřicha ze Spořilova k Tomášovi do Stodůlek. Já za volantem Bedřicha, Petr Felicií. Po jižní spojce jsem vyvinul až 80 ti kilometrovou rychlost. Petr říkal, že pohled na Bedřicha za jízdy je pěkný – nekouří, nesmrdí a leskne se. Však se také několik motoristů zvědavě ohlíželo ! Před cestou jsme vyměnili olejové čidlo za nové z 1203, Petr vytvořil letní úpravu chlazení (odpojil dečku), vyměnil jsem olejový filtr, o výměnu zažádala také jedna z dosud nevyměněných hadiček v topení (asi už poslední původní). Petr taky auto přešoustl Tempem, proto se lesklo.

22.5.2001 – poslední fáze stěhování. Šasi Anduly se ocitlo na plaťáku a do tažné dodávky jsme nacpali hromadu Richardových krámů. Vše bylo opět vyloženo na Ploskově. Šasi nyní stojí pod střechou, přikryto navíc plachtou. Tentokrát jsme se vrátili domů již dříve.

29.5.2001 – Petr s Tomášem vyměnili spojkovou lamelu a nastavili vůli na vypínacích páčkách. Tomáš nastavil vůli spojkového pedálu, Petr vyměnil hadičku v topení ze zahradní hadice na správnou. Kluci zjistili, že hlavní příčinou škubání při rozjezdu jsou přetržené silenbloky pod motorem. Další závadou je vyhnilá levá přední příčka na rámu. Tomáš nám dal lepší pravou, mělo by to jít převařit do leva. Tomáš Oktávku převezl před Subterru, kde teď bude parkovat.

31.5.2001 Petr započal s výměnou silenbloků a jakmile jsem se mohl utrhnout z práce, přidal jsem se k němu. Petr povolil výfuk, vyndal chladič a dynamo. Motor jsme podložili a přizvedli heverem z Felicie. Povolení starých silenbloků bylo trochu složitější, nicméně s použitím velkého francouzáku se to povedlo. Vše jsme opět sestavili a provedli zkušební jízdu po trase Braník – Novodvorská – Modřany – Komořany – Zbraslav – Barrandovský most – Pankrác – Braník se střídáním řidičů ve Zbraslavi. Spojka stále trochu škube, ale už o mnoho méně. Poznatek – se zataženou ruční brzdou auto netáhne. Zajímavě také vypadá, když Petr při řazení rychlostí sáhne nejdříve mezi sedačky, kde samozřejmě nic není.

5.6.2001 Po mé nedělní vyjížďce na Čerňák, do Ďáblic a s dětmi zpět do Braníka volal Petrův šéf, p. Staněk, že nám u auta svítí brzdovky. Do druhého dne se samozřejmě vybila baterie. Tu jsem dnes dobil a z rezerv Míly Hakra jsme získali nový tlakový spínač brzdových světel. Ten jsme vyměnili a zdá se teď být tato závada odstraněna. Jenže jsme pro změnu zjistili, že teče hadice pod chladičem. Do převodky řízení, převodovky a rozvodovky jsme doplnili olej, do nádrže benzín. Každou opravu teď zakončujeme kratší vyjížďkou po Praze.

7.6.2001 jsme vyměnili hadici pod chladičem a hadici na bloku k vodní pumpě. Původní Motex pásky jsme nahradili šroubovacími. Petr u opravy vypadal takhle :

Někdy v listopadu jsme pořídili další stroj – pracovní název “modrá”

Modrou jsme 10.března převezli na základnu do Počernic. Bude třeba vyměnit převodovku, na stávající chybí zuby. Což, bez jedničky a zpátečky by to jakž takž šlo, ale jednu chvíli šlo pouze trvale mít zařazeno za tři, což je poněkud nekomfortní.

Současně jsme uskutečnili návštěvu Anduly. Posuďte sami, vypadá na Ploskově poněkud tristně.

25. března 2002 šla “modrá” do nového domova. Budeme jí mít však dále na očích, skončila u dobrodince Mirka, který přes zimu ochraňoval ve svých pracovních dílnách Bedřicha. Na jeho místě teď “modrá”stojí a Bedřich zaujal místo u mě v garáži. Bojový přesun – trasa Bedřich z dílen do Počernic a “modrá” z Počernic do dílen jsem ztrávil za volantem těchto dvou vozů s Petrem ve Felicii za zády. Řazení ve vyměněné převodovce funguje hezky, chvíli jen trvalo, než jsem se srovnal s faktem, že u převodovky vz.60 se řadí trochu jinak. “Modrá” tahá lépe než Bedřich, řízení má Bedřich lepší.  

Zpět na hlavní stránku